Ik word heel blij als mensen achteraf zeggen; “ik ben blij dat we dit gesprek hebben gehad.” Sterker nog, ik krijg ook heel regelmatig; “Je bent goed in wat je doet” En soms vergeet ik dat en neem ik het voor lief. Dus dit moment is voor mij ook weer even om stil staan bij alle complimenten van de afgelopen jaren en te genieten van de waardering die ik krijg vanuit mijn werk.
Dit zijn momenten waarvan ik weer een extra dankbaarheid heb voor het werk dat ik ooit heb gekozen om te gaan doen. De letterlijk I love my job momenten.
Ik vind het daarnaast ook belangrijk om complimenten te geven aan mijn klanten. Ik stuur een kaartje na het behalen van een subdoel. Soms geef ik 3 a 4 keer complimenten over hetzelfde onderwerp in één gesprek. Een beetje overdreven, denk je misschien. Maar ik doe dit juist i.v.m. de kracht van de herhaling. We zijn vooral gefocust op de dingen die niet goed gaan. (Dat doet ons brein uit bescherming). Dus ik geef graag de aandacht aan de dingen die je goed doet en energie geeft. En dat je dit echt beseft!
Daarnaast krijg ik complimenten in vorm van kaarten, bloemen, planten, reviews op google, reviews na programma’s die ik heb gedraaid of andere cadeautjes.
Willekeurige top 5 complimenten
1 Iemand met een webshop gaf me zo maar 10% korting omdat hij blij was met de inzichten die hij kreeg tijdens zijn gesprek dat een onderdeel was van een PMO. (Preventief Medisch Onderzoek)
2 Bloementjes en plantjes van mensen die een traject hebben gevolgd.
3 Kaarten van mensen die een traject of voorlichting hebben gevolgd
en afscheidscadeautjes toen ik vorig jaar stopte met werken bij de sportschool.
4 Google Reviews en doorverwijzingen van voormalige klanten.
5 Aantal terugkoppelingen vanuit de PMO (Preventief Medisch Onderzoek) gesprekken die ik bij Arbo Unie doe.
“Very much appreciated your great advice!”
“Ik heb hem inmiddels al achter de rug, super goed.
Vond vooral het gesprek met de vitaliteitscoach heel goed. Ze heeft heel veel aandacht en tips. Complimenten, mag je haar doorgeven hoor.”
Wanneer heb jij voor het laatst iemand een compliment gegeven?
[…] je nu niet meer of minder gaat doen. Dit geldt voor mij, maar ook voor al mijn klanten. Zoals ik gisteren al beschreef zijn deze ups (bijvoorbeeld in vorm van compliment) iets waar we te kort bij stil […]