· 

Dingen die we als kind wel deden, maar nu niet meer

Denk jij ook wel eens terug aan de tijd dat je lekker onbezonnen de wereld in keek? De "problemen" van toen lijken niks vergeleken met de "problemen" van nu. Onderstaand een paar voorbeelden die je eigenlijk weer kunt oppakken.

1. Slapen

Zie je ze voor je? Al die energieke kinderen op een speelplein. Hoe irritant het soms klinkt als je naast een school woont en jij vrij bent :) Deels komt de energie van een goede nachtrust. De meeste kinderen halen makkelijk 8 uur, terwijl wij als volwassenen al soms blij zijn met 6. Voor de meeste volwassenen is 8 uur een unicum. Maar speel met de tijden dat je naar bed gaat. En je zult zien wanneer je bewust en strenger bent voor jezelf je meer energie hebt 's ochtends en overdag. De ideale tijden is tussen 7 - 9 uur slaap.

 

2. Slaap voorbereiding

Als kind had je een vast ritueel. Jouw ouders brengen een structuur in jouw leven. En jij wist precies de volgorde. Oh wee, oh wee als jouw ouders een andere volgorde pakte. Of wanneer de oppas je naar bed werd gebracht en dit is compleet anders dan een van jouw ouders. Waarschijnlijk heb je zelf nu ook een vast riedeltje, maar eindigt die waarschijnlijk met een telefoon, tablet of tv. In ieder geval een scherm dat weinig goeds voor je rust betekent. Ben je al iemand dat moeite heeft om in slaap te komen dan raad ik dit deel van het ritueel al helemaal af. Probeer in plaats daarvan een boek. Dit kan van alles zijn, maar moet niet al te moeilijk zijn qua stof. Nu nog iemand vinden die het wil voorlezen. ;)

3. Bewegen/spelen

We hebben allemaal zo'n serieuze baan of hebben het gewoon erg druk. Er is geen tijd om te bewegen. Terwijl dit juist zo veel doet voor ons lichaam. Terwijl kinderen rustig rond rennen, zitten wij er gewoon naar te kijken. En word je al moe van de gedachten terwijl het kind uren kan blijven gaan. Doe de volgende keer lekker mee met je kinderen, neefjes, nichtjes etc. Daardoor schep je ook nog eens een goede band. Het zorgt er ook nog voor dat je lekker soepel blijft. Er zijn ook nog andere manieren om overdag in beweging te blijven. Neem regelmatig de fiets. Pak de trap in plaats van de lift. Loop naar een collega als hij gewoon in het gebouw zit i.p.v. te mailen. Parkeer iets verder van de ingang. Je hoeft namelijk niet perse te sporten om in beweging te blijven. Alle kleine beetjes helpen. Een ultieme manier van spelen is het volgen van een bootcamp les. Daag jezelf uit om jezelf spelende wijs in beweging te houden (minimaal 30 min per dag).

 

4. Kom tot rust

Let maar eens goed op: Kinderen luisteren in het algemeen beter naar hun lichaam. Hebben ze energie dan zitten ze niet stil. Hebben ze honger dan laten ze je dat weten. Zijn ze moe dan kunnen ze op de gekste plekken en houdingen in slaap vallen. Maar kunnen ook tot rust komen door rustig een kleurplaat in te kleuren. Hier vragen ze meestal ook zelf naar. En dit werkt heel goed. Je ziet in de winkels steeds meer kleurboeken voor volwassenen. Nu wil ik je niet gelijk naar de winkel sturen voor een kleurboek, maar misschien is er iets anders waarbij je even jouw gedachten op nul kan zetten en de focus is op een kleine niet moeilijke taak. Wees bewust van hoe je hersenen werken. Neem je rust en geniet.

5. Eet bewust

Ik had ouders die bewust oplette wat ik at. Was het voedzaam of niet. Kreeg ik niet te veel zoetigheid en snacks binnen. En ze sneden mijn brood in kleine stukjes. Als volwassenen is mijn brood, als ik het niet bewust eet, binnen een paar happen weg. Heb ik er echt van genoten? Heb ik alles geproefd? Ben ik wel vol? Als kind werd je gedwongen om kleine hapjes te nemen. Jouw mond was leeg voor dat je als baby de volgende hap kreeg. Je kreeg niet elke dag veel snoep, koek, chips etc.. Maar als iemand nu trakteert heb je een grote kans dat je 's morgens en 's middags een stuk taart neemt omdat er over was. Of eet je rustig je zak leeg terwijl je 's avonds tv kijkt. Hoe bewuster je eet hoe beter het voor je lichaam is. Jouw maag kan op tijd een sein geven aan de hersenen dat je vol bent. Dus stop je (als het goed is) met eten. Mocht je wat extra kilo's met je mee dragen dan is dit een gouden tip om die kwijt te raken.

6. Samenwerken

Op school leerde je te delen. Maar had je uiteraard de fase "van mij". Uiteindelijk deelde je oprecht wel een koekje of je speelgoed met je mede speelgenoten. Probeer dit ook nu nog te doen. Geef spullen weg die je niet meer gebruikt in plaats van er geld voor te vragen. Wordt niet altijd boos/geïrriteerd wanneer een collega/partner/vriend met iets komt waar jij bij voorbaat al geen zin in hebt. Stel jezelf open en ...

7. Doe nieuwe dingen

Je eerste lach, je eerste tandjes, je eerste stapjes, je eerste woordjes, je eerste keer naar school, zwemles, diploma etc. Kinderen doen geregeld nieuwe dingen. En wij blijven in het algemeen in het bekende zitten. En geniet daar ook heel veel van ;( Doe ook aan nieuwe dingen. Nieuwe studie. Nieuwe hobby. Of ga dingen doen dat je nog nooit hebt gedaan maar altijd hebt willen doen. Het hoeft niet extreem te zijn. Ik ga bijvoorbeeld elk jaar met een vriendin toerist uithangen in eigen land. Het blijft een raar idee dat er veel mensen buiten Nederland zijn die dingen in Nederland hebben gezien dat ik nooit heb gezien. Daag jezelf uit! Laat je fantasie de vrije loop.

Welke dingen doe jij al? Of ga je nu ondernemen? Laat me dit weten.

 

Ontdek het kind in je!!

 

 

Reactie schrijven

Commentaren: 0